A Punk kezdete
2007.01.10. 20:40
A punk kezdete
A "punk rock" kifejezés (melyből a " punk" kezdőt vagy újoncot is jelent[1]) amely az 1960-as évek képzetlen gitár és ének alapú amerikai rock and roll zenekaraira utal (például The Standells, The Sonics, The Seeds), amelyeket gyakran "garázs rock" zenekarokként soroltak be. A kifejezés Dave Marsh rock zenei kritikustól származik, aki elsőként használta a ? and the Mysterians jellemezésére, az 1971 májusában, a Creem magazinban megjelent cikkében[2], az 1970-es években azonban számos más rock zenei újságíró is átvette. Például a gitárosként és kritikusként is tevékenykedő Lenny Kaye is felhasználta a hatvanas évek garázs rock együtteseivel és a pszichedelikus rock kezdetleges követőivel kapcsolatban. Lenny Kaye nem sokkal ezután Patti Smith avantgard költővel zenekart alakított, az elsőként, 1975-ben megjelent Horses című albumuk pedig nagy hatást gyakorolt a hetvenes évek punk rockereire. Részben ez vezetett ahhoz, hogy a zenére utalva, a kifejezést egyszerűen "punk"-ra rövidítették.Az 1960-as évek garázs zenekaraira gyakorolt hatása mellett, a punk rock gyökereihez tartozik a durva viselkedés, a színpadi- és a színpadon kívüli erőszak, amely a hangszerek megrongálására is kiterjed, ahogyan az a korai Rolling Stones és a The Who esetében is megfigyelhető, és amely viselkedésmód visszavezethető az ötvenes évek végére, Eddie Cochranhez és Gene Vincenthez; a goromba és disszonáns stílusú The Velvet Undergroundhoz; a szexuális és politikai konfrontációikról és színpadi erőszakosságukról is ismert detroiti Alice Cooperhez, The Stoogeshez és MC5-hoz; az angol pub rock színteret és a politikai undergroundot képviselő Mick Farrenhez és a Deviantshoz; a New York Dollshoz és a hetvenes évek néhány brit "glam rock" illetőleg "art rock" előadójához, például David Bowie-hoz, Garry Glitterhez és a Roxy Musichoz. Megállapítható, hogy más műfajok, mint például a reggae, a funk vagy a rockabilly is hatást gyakoroltak a korai punk rockra.A punk rock válaszreakció volt a hetvenes évek populáris zenéjére, mindarra amit a punkok a felszínes diszkózenében, a bombasztikus heavy metalban, progresszív rockban és aréna rockban láttak megtestesülni. A punk elutasította a hatvanas évek hippi ellenkultúrájának maradványait is. Lenézték az olyan zenekarokat, amelyek túlélték a hatvanas éveket (például a Jefferson Airplane-t), mivel szerintük a korábban radikális kijelentéseik miatt általuk is tisztelt előadók elbutultak és szégyent hoztak magukra. Erre az egyik leggyakrabban felhozott példa, a hetvenes évek közepén a televíziós sörHYPERLINK "/wiki/Rekl%C3%A1m"reklámokban szereplő Eric Clapton, aki a hatvanas évek rock ikonjaként szó szerint eladta magát a rendszernek, amellyel korábban szemben állt.Az ötvenes és hatvanas évek európai szituacionista mozgalma által képviselt kulturális kritika és lázadási stratégiák hatással voltak a brit punk mozgalom első képviselőire, különösen a Sex Pistolsra. A Pistols menedzsere Malcolm McLaren tanulmányozta a szituacionista elveket, amelyek Vivienne Westwood által öltöttek formát a zenekar ruházatában, továbbá feltűntek a Jamie Reid által a számukra készített grafikákon is.A brit punk mozgalom átvette a Skiffle-től a "csináld magad" hozzáállást, amely a II. világháború után, az 1950-es években bukkant fel Angliában. A brit punk rock megjelenése egybeesett a háború utáni konszenzus időszakának végével, amely megelőzte a Thatcherizmust, és szinte az összes zenekar munkásságában felbukkan a dühödt társadalmi elidegenedés.
|